تسمه صنعتی البرز با ضایعات نوشابه ساخته شد

تسمه نقاله اولین تسمه صنعتی البرز از قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1892، توماس رابینز مجموعه ای از اختراعات را آغاز کرد که منجر به توسعه تسمه نقاله مورد استفاده برای حمل زغال سنگ، سنگ معدن و سایر محصولات شد.

در سال 1901 ساندویک اختراع و تولید تسمه نقاله فولادی را آغاز کرد. در سال 1905 ریچارد ساتکلیف اولین تسمه نقاله را برای استفاده در معادن زغال سنگ اختراع کرد که صنعت معدن را متحول کرد.

در سال 1913، هنری فورد خطوط مونتاژ تسمه نقاله را در کارخانه هایلند پارک شرکت فورد موتور، میشیگان معرفی کرد. در سال 1972، انجمن فرانسوی  در کالدونیای جدید طولانی ترین نوار نقاله مستقیم جهان را به طول 13.8 کیلومتر ایجاد کرد.

در سال 1957، شرکت یک تسمه نقاله نواری موبیوس را به ثبت رساند که آن را به عنوان “سیستم تسمه نقاله گردشی” تولید کرد. با استفاده از نیم پیچ، نسبت به تسمه‌های معمولی با عمر طولانی‌تر مزیت داشت.

زیرا می‌توانست تمام سطح آن را در معرض ساییدگی و پارگی قرار دهد. چنین تسمه‌های نواری موبیوس دیگر تولید نمی‌شوند زیرا کمربندهای مدرن بدون پیچ و تاب را می‌توان با ساختن آنها از چندین لایه از مواد مختلف بادوام‌تر ساخت.

تسمه

در سال 1970،  یک شرکت مستقر در لوئیزیانا، اولین اختراع را برای تمام تسمه های مدولار پلاستیکی به ثبت رساند.
تسمه از یک یا چند لایه مواد تشکیل شده است. معمولاً کمربندها دارای سه لایه هستند.

یک پوشش بالا، یک لاشه و یک پوشش پایین. هدف از لاشه ایجاد استحکام و شکل خطی است. لاشه اغلب یک پارچه بافته یا فلزی است که دارای تار و پود است.

تار به طناب‌های طولی اطلاق می‌شود که ویژگی‌های مقاومت و الاستیسیته آن ویژگی‌های در حال اجرا تسمه را مشخص می‌کند. پود مجموعه ای از کابل های عرضی را نشان می دهد که به تسمه مقاومت ویژه در برابر بریدگی، پارگی و ضربه و در عین حال انعطاف پذیری بالا را می دهد.

تسمه نقاله فولادی در مواقعی که نیاز به کلاس استحکام بالا باشد استفاده می شود. به عنوان مثال، بالاترین کلاس تسمه نقاله نصب شده از طناب های فولادی ساخته شده است.

این تسمه نقاله دارای کلاس قدرت 10000 نیوتن بر میلی متر است و در معدن چوکیکاماتا در شیلی کار می کند. پلی استر، نایلون و پنبه با کلاس های مقاومت پایین محبوب هستند. آرامید در محدوده 630 تا 3500 نیوتن بر میلی متر استفاده می شود.

مزایای استفاده از آرامید صرفه جویی در انرژی، افزایش طول عمر و بهبود بهره وری است.به عنوان مثال، یک کمربند زیرزمینی 2250 نیوتن بر میلی‌متر، به طول 3400 متر نصب شده در معدن زغال‌سنگ بائودیان، بخشی از شرکت معدن زغال‌سنگ  چین، گزارش شده است که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی بیش از 15 درصد می‌شود.