بادام زمینی تلخ موجب در گیری با فامیل عروس شد

بادام زمینی از نظر تغذیه ای نقش مهمی در بهبود رژیم غذایی افراد در بسیاری از مناطق آفریقا، به ویژه در مبارزه با سوء تغذیه کودکان دارند. با این حال، در کشورهای در حال توسعه مانند زیمبابوه، بیشتر بادام زمینی خام و کره بادام زمینی تولید شده در صنایع حیاط خلوت در بازارهای غیررسمی فروخته می شود و به ندرت تحت بازرسی ایمنی رسمی برای آلودگی آفلاتوکسین قرار می گیرند.

هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع آفلاتوکسین در بادام زمینی تلخ حیاط خلوت فروخته شده در بازار غیررسمی بود. ده نمونه بادام زمینی خام و بیست نمونه کره بادام زمینی از بازار غیررسمی جمع آوری شد.

نتایج نشان می دهد که بادام زمینی خام و به ویژه کره بادام زمینی حاصل از صنایع حیاط خلوت به شدت به آفلاتوکسین ها آلوده است و می تواند خطر سلامتی احتمالی برای مصرف کنندگانی باشد که به طور منظم این کالاهای غذایی را از بازارهای غیررسمی خریداری می کنند.

بادام زمینی یک حبوبات غلات مهم از نظر تغذیه ای است زیرا منبع خوبی از پروتئین، فیبر غذایی، چربی های چند غیر اشباع، کربوهیدرات های پیچیده و مواد معدنی ضروری است.

حبوبات نقش عمده ای در رژیم غذایی نوزادان و کودکان خردسال دارد و اغلب به صورت خام، آب پز، بو داده یا فرآوری شده به کره بادام زمینی در اکثر خانواده های آفریقایی جنوب صحرا مصرف می شود .

کره بادام زمینی به عنوان پاشیده روی نان و برای تهیه سس های مورد استفاده در سبزیجات و غذاهای گوشتی و همچنین افزودن به برنج و سمپ استفاده می شود.

با این حال، حبوبات در طول دوره های قبل از برداشت و پس از برداشت به شدت مستعد آلودگی آفلاتوکسین هستند که تهدیدی برای ایمنی و سلامت مواد غذایی است .

آلودگی آفلاتوکسین بادام زمینی در تمام مراحل درگیر در زنجیره تامین که شامل مزرعه، خشک کردن و ذخیره سازی و همچنین محصولات مبتنی بر بادام زمینی می شود، رخ می دهد و افزایش می یابد.

حضور آفلاتوکسین ها در محصولات کشاورزی یک مشکل ایمنی غذایی در سطح جهان است، به ویژه در کشورهای کم درآمد به دلیل اثرات سمی نشان داده شده آنها در انسان .

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده‌اند که قوی‌ترین سرطان‌زای کبد در بین چهار نوع سم است و به عنوان سرطان‌زای کلاس 1 برای انسان طبقه‌بندی می‌شود.

علاوه بر این، آفلاتوکسین‌ها با اثرات ایمونوتوکسیک مرتبط بوده‌اند که مقصر افزایش پیشرفت  به ایدز در کشورهای کم‌درآمد هستند.