حقایق کلیدی درباره جیوه

حقایق کلیدی جیوه قرمز یک عنصر طبیعی است که در هوا، آب و خاک یافت می شود.
قرار گرفتن در معرض جیوه – حتی مقادیر کم – ممکن است باعث مشکلات جدی سلامتی شود و تهدیدی برای رشد کودک در رحم و اوایل زندگی است.

جیوه قرمز مایع ممکن است اثرات سمی بر روی سیستم عصبی، گوارشی و ایمنی بدن و ریه ها، کلیه ها، پوست و چشم ها داشته باشد.
جیوه توسط WHO به عنوان یکی از ده ماده شیمیایی برتر یا گروه مواد شیمیایی مورد توجه بهداشت عمومی قرار می گیرد.

مردم زمانی که ماهی و صدف حاوی این ترکیب را می خورند، عمدتاً در معرض متیل جیوه، یک ترکیب آلی قرار می گیرند. متیل جیوه با اتیل جیوه قرمز ایرانی بسیار متفاوت است. اتیل جیوه به عنوان یک ماده نگهدارنده در برخی از واکسن ها استفاده می شود و خطری برای سلامتی ندارد.

جیوه به اشکال مختلف وجود دارد: عنصری (یا فلزی) و غیر آلی (که افراد ممکن است از طریق شغل خود در معرض آن قرار گیرند). و ارگانیک (به عنوان مثال، متیل جیوه، که افراد ممکن است از طریق رژیم غذایی خود در معرض آن قرار گیرند). این اشکال جیوه 100 گرمی از نظر درجه سمیت و تأثیراتشان بر سیستم عصبی، گوارشی و ایمنی و روی ریه ها، کلیه ها، پوست و چشم ها متفاوت است.

عطارد به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارد. در اثر فعالیت های آتشفشانی، هوازدگی سنگ ها و در نتیجه فعالیت های انسانی وارد محیط می شود. فعالیت های انسانی عامل اصلی انتشار جیوه، به ویژه نیروگاه های زغال سنگ، سوزاندن زغال سنگ مسکونی برای گرمایش و پخت و پز، فرآیندهای صنعتی، زباله سوزها و در نتیجه استخراج جیوه، طلا و سایر فلزات است.

از 2000 مورد بیماری Minamata تایید شد. بیماری میناماتا در دهه 1950 به اوج خود رسید و موارد شدیدی از آسیب مغزی، فلج، گفتار نامنسجم و هذیان رنج می برد.

  • منابع:
    1. Mercury and health
  • تبلیغات: 
    1. داشتن یک زندگی شاد تنها با دانستن یک نکته مهم که از آن غافلیم
    2. ماجرای عجیب عروس فراری که بعد از 8 ماه به خانه داماد بازگشت
    3. اطلاع از شرایط وخیم آموزش دهنده تمساح در باغ وحش!!
    4. انجام تمامی پروژه های دانشگاه در کمترین زمان